Stažuotė akordeonų fabrike Italijoje

2007 m. birželio, liepos mėnesiai man buvo didelis išbandymas – buvau pakviestas padirbėti legendiniame akordeonų fabrike Italijoje, Castelfidardo mieste, gaminančiame pasaulinį pripažinimą pelniusius ir legendiniais tapusius tokius akordeonus kaip Scandalli, Paolo Soprani ir SEM. Castelfidardo – tai vieta kur gimė akordeonas. Čia sukoncentruota visa Italijos akordeonų pramonė. Buvo laikai, kai per vieną dieną Castelfidarde būdavo pagaminama 1200 akordeonų. Tačiau skverbiantis elektroninės muzikos instrumentams ši akustinių akordeonų gamyba sumenko, bet kokybė ir dideli gamybos reikalavimai išliko. Akordeonų gamyboje mažai kas ir bepasikeitė – čia vienareikšmiškai vyrauja rankų darbas, o žinios, kaip pagaminti šį unikalų muzikos instrumentą, perduodamos iš lūpų į lūpas, iš kartos į kartą.
Taigi man tai buvo puiki proga gilinti iš amžiną atilsį akordeonų meistro Leonido Keblerio perimtas žinias ir įgyti daug naujos patirties, žinių ir meistriškumo įgūdžių šiame labai sudėtingame ir kruopščiame darbe. Šio fabriko savininkai yra du garsūs akordeonų meistrai, broliai Leonardo ir Lučiano Menghiniai bei pasaulio taurės laimėtojas akordeonistas, tarptautinių konkursų žiūri narys Mirco Patarini.
 
Broliai Lučiano ir Leonardo Menghini gamina akordeonus nuo 1959 m. Tai aukščiausios kvalifikacijos meistrai, tęsiantys legendinių Paolo Soprani ir Scandalli manufaktūrų akordeonų gamybos tradicijas. Abu broliai, fabriko savininkai, rodo gražų pavyzdį patys kasdien nuo ryto iki vakaro dirbdami savo įmonėje. Šiandien ypač didelio dėmesio sulaukia būtent Scandalli akordeonai – legendiniu tapęs Super VI gaminamas lygiai taip pat, kaip kad Silvio Scandalli jį sukūrė. Akordeonai Scandalli conservatorio su chromatinių bosų sistemomis, tapo kiekvieno profesionalaus atlikėjo svajone. Fabrikas visą dėmesį ir jėgas koncentruoja būtent koncertinių, aukščiausios klasės akordeonų gamybai. Kruopštus rankų darbas, kokybiškų medžiagų rinkimas, akordeono sielai – balsams aukščiausių standartų taikymas, visa tai duoda puikiausius rezultatus. Nė vienas pagamintas akordeonas neužsistovi fabrike ilgiau kaip keletą dienų – čia pat jie pakuojami ir siunčiami klientams visame pasaulyje (Brazilija, Kanada, JAV, Rusija, Japonoja, Naujoji Zelandija, Europos šalys). Be galo didelė paklausa patvirtina, kad Scandalli ir Paolo Soprani vėl užkariauja pasaulį. Visa tai lemia aukščiausios kokybės ir palankiausios klientui kainos derinys.
 
Akordeonų gamybos procese vyrauja darbų pasiskirstymas: vieni dirba su medžiu, kiti su celuloidu, treti šlifuoja ir poliruoja, ketvirti surinkinėja ir taip toliau. Žmogus dirbdamas konkrečioje siauroje srityje be galo ištobulina savo įgūdžius ir meistriškumą. Teko bendrauti su 70 – 80 metų akordeonų meistrais, kurie pasakojo, kad šį darbą perėmė iš savo tėvų ir visą gyvenimą jį dirba. Man pačiam teko padirbėti įvairiuose baruose su skirtingo tipo instrumentais: prisidėjau ir prie Scandalli super VI, Scandalli conservatorio, ir prie pranzūciškų miuzetų, ir prie diatoninių akordeonų gamybos. Broliai Menghini stengėsi, kad aš išbandyčiau įvairiausius darbus, kadangi remontuodamas akordeonus Lietuvoje turiu išmanyti viską – nuo dešinės pusės klaviatūros iki bosų mechanizmų, derinimo subtilybių. Taigi beveik kasdien buvo kitokie darbai. Buvo be galo įdomu stebėti ir prisidėti prie akordeonų gamybos, kuri prasideda nuo kelių suklijuotų detalių ir išauginama iki solidaus koncertinio instrumento. Kiekvienas darbas reikalauja didelio kruopštumo ir susikaupimo, ypač galutiniame gamybos procese, kai tenka dirbti su baigtais, nupoliruotais instrumentais, kai kiekvienas netikslus judesys gali padaryti nemažai žalos ir papildomų darbų. Labai džiaugiuosi, kad įgijau brolių Menghini pasitikėjimą ir jie man patikėdavo vis atsakingesnius ir sudėtingesnius darbus. Kaip ir prieš 100 metų, visada dirbant rankomis, svarbiausia geri įgūdžiai, tikslumas ir kruopštumas. Vienintelis medienos darbų cechas yra mechanizuotas.
 
Kalbant apie fabriko vidinę struktūrą norėčiau pradėti nuo pačios pradžios – medienos darbų. Čia pjaustomos tikslios detalės iš geriausios kokybės medienos, kurios klijuojamos ir taip gaunami reikalingų matmenų korpusai. Be galo daug rankų darbo – įleidžiama ir nušlifuojama kiekviena detalė. Po to įmontuojama klaviatūra, įklijuojama deka ir paliekama džiūti. Gerai išdžiūvusios korpuso dalys patenka meistrui, dirbančiam su įvairiausių spalvų celiulioidais apklijuoti. Kitas žingsnis – korpuso šlifavimas ir poliravimas. Tada belieka į gražius blizgančius korpusus sudėti rezonatorius, kurie taip pat kruopščiai šlifuojami ir lakuojami. Rezonatoriai pritaikomi pradžioje be balsų, sunumeruojami ir tada atiduodami vaškavimui. Nuvaškavus balsus viskas surenkama ir atiduodama derinti. Suderinti akordeonai labai kruopščiai tikrinami ar viskas pabaigta, ar neliko nepastebėtų trūkumų. Viskas daroma be galo atsakingai, nepaliekant nė mažiausio broko. Taip žingsnis po žingsnio ir gimsta akordeonas. Vienas akordeonas gaminamas apie 3 mėnesius. Scandalli conservatorio (su chromatinių bosų sistema) gamyba trunka dar ilgiau – apie 4 mėn.
 
Išsipildė mano svajonė padirbėti tikrame akordeonų fabrike ir ne bet kokiame, o turinčiame senas tradicijas, pasaulinį pripažinimą. Scandalli, Paolo Soprani – tai aukščiausio lygio akordeonai, turintys senas tradicijas, istoriją ir slepiantys iš lūpų į lūpas, iš kartos į kartą perduodamas akordeonų gamybos paslaptis.
Besidominčius Scandalli, Paolo Soprani akordeonais galiu konsultuoti, padėti išsirinkti ir užsakyti norimą instrumentą.
 
Tel.: 8-676-29314, 8-37-551809. El.p.: mindaugas@dakra.lt