Akordeono sielos – balsų technologiniai ypatumai

2006 m. kompanijos SUONI s.r.l. (gaminančios Scandalli, Paolo Soprani ir Sem akordeonus) užsakymu Florencijos universiteto akustikos katedroje buvo atliktas tyrimas, kuriuo buvo nustatyta, kad 80 % akordeono skambesio kokybė priklauso nuo balsų. Taigi balsai yra pagrindinis akordeono garso kokybės garantas. Šiame straipsnyje bandysiu pasidalinti savo patirtimi ir papasakoti akordeono mylėtojams apie balsų gamybą, jų įvairovę.

Šiandieninėje itališkų akordeonų pramonėje yra 4 stambiausi balsų gamintojai: voci Armonice, Artigiana, Canjoni ir Binci. Šios keturios kompanijos pilnai aprūpina Castelfidardo akordeonų fabrikus įvairios kokybės balsais. Iš esmės balsų gamybos procedūros visuose fabrikuose yra vienodos – naudojamos tos pačios medžiagos, analogiškai veikiančios staklės. Skiriasi tik aukščiausios kokybės – rankų darbo balsų apdirbimo procesas. Taip pat kiekvienas balsų gamintojas turi savo istoriją, filosofiją ir klientų ratą. Pavyzdžiui į Scandalli super VI modelį dedami Binci kompanijos balsai, į Scandalli conservatorio – voci armoniche, į diatoninius Paolo soprani modelius – Canjoni.
Taigi akordeonų gamintojai praktiškai bendradarbiauja su visais balsų fabrikais parinkdami tinkamiausius balsus savo instrumentams. Man teko pabuvoti kompanijos Voci Armoniche balsų fabrike, bendrauti su jo savininku Giansandro Breccia, kuris atskleidė visas akordeono sielos – balsų gamybos paslaptis.

Balsas susideda iš dviejų pagrindinių dalių – rėmelio ir liežuvėlio.
Liežuvėlis tvirtinamas prie rėmelio kniedėmis.
Balsų rėmeliai gaminami iš aliuminio, diuraliuminio, arba specialių lydinių.Nuo rėmelio vidinių sienelių apdirbimo kokybės labai priklauso oro sunaudojimas grojant akordeonu. Kuo lygesnė ir tikslesnė ta dalis, kurioje virpa liežuvėlis, tuo akordeonas grojant mažiau naudoja oro. Tai atsako į klausimą, kodėl vieni instrumentai daugiau sunaudoja dumplių, kiti visai mažai – viskas sueina į balso kokybę. Čia laimi tas balsų gamintojas, kuris turi tikslesnes stakles, labiau įgudusius darbuotojus. Atrodo smulkmena, tačiau labai svarbi. Nuo mažų smulkmenų ir priklauso galutinis rezultatas – akordeono garso kokybiškumas.

Liežuvėlių gamybai naudojamas plienas. Liežuvėliai skiriasi savo geometrinėmis formomis – profilio platumu. Vieni balsai yra kiek siauresni, kiti platesni. Paprastesni balsai yra siauresni, kokybiškesni – platesni. Geometrinė forma tiesiogiai įtakoja balso jautrumą ir tembro spalvą. Kuo tiksliau ir preciziškiau liežuvėlis prileistas prie rėmelio – tuo jautresnis balsas. Pagal prileidimo kokybę, naudojamų medžiagų standartus, geometrines formas skiriamos 4 pagrindinės balsų rūšys:

     1. Tipo C – patys paprasčiausi ir pigiausi balsai, naudojami mažuose – 72, 80 bosų akordeonuose, įvairiose armonikose. Šitie balsai pasižymi aiškiu ir minkštu tembru. Jų rėmeliai gaminami iš specialaus aliuminio ir magnio lydinio.
     2. Super durall reeds – aukštesnės klasės balsai, dažniausiai naudojami 96, 120 bosų akordeonuose be laužtos dekos (cassoto). Rėmeliai gaminami iš duraliuminio lydinio. Balsai pasižymi ryškiu, švariu tembru. Plienas standartiškai kertamas iš lakštų.
     3. Tipo a mano – tai aukštos kokybės balsai, pasižymintys stipriu, galingu gerai subalansuotu tembru. Liežuvėlio prileidimas prie rėmelio atliekamas labai atsakingai, tikrinant kiekvieną balsą. Rėmeliai specialaus aliuminio, plienas kertamas iš lakštų.
     4. A mano – aukščiausios kokybės balsai, pasižymintys sodriu, puikiai subalansuotu galingu tembru, turintys dideles dinamines galimybes nuo galingo forte iki mažiausio piano. Liežuvėlio prileidimas prie rėmelio atliekamas ypač kruoščiai, tikrinant kiekvieną balsą. Rėmeliai specialaus aliuminio, plienas kertamas iš lakštų. Priklausomai nuo galutinio apdirbimo gaminami „A mano“ rūšies, vadinami „Bombati“ balsai. Jų geometrinė forma – viršutinė liežuvėlio dalis yra šiek tiek suapvalinta. Šie balsai pasižymi minkštu ir sodriu tembru. Balsai su lygaus paviršiaus liežuvėliais skamba aštriau ir garsiau. Čia jau priklauso nuo atlikėjo su kokio tipo balsais jam geriau groti. Pvz. žinomas džiazo muzikos atlikėjas Renzo Ruggieri groja su Scandalli super L, kuriame sukomplektuoti A Mano balsai su lygaus paviršiaus liežuvėliais. Richard Galliano groja su Victoria akordeonu, kuriame sukomplektuoti „A mano bombati“ tipo balsai.
Esminis skirtumas tarp „tipo A mano“ ir „A Mano“ balsų yra liežuvėlio plieno apdirbimo procedūros.

Pabaigai: teko bendrauti su akordeonų derintoju Morbidoni, kuris derina akordeoną pačiam Richard Galliano. R.Galliano turi du Victoria akordeonus – vieną 1963 metų gamybos, kitą – 1964. Abu instrumentai sukomplektuoti su jau neegzistuojančio „Catraro“ balsų fabriko balsais. R.Galliano niekuomet nekeistų savo senų instrumentų į jokios kompanijos naują akordeoną. Tai įrodo, kad akordeonai, kaip ir smuikai, laikui bėgant skamba tik geriau ir geriau…
Sėkmės visiems, kurie planuoja pirkti naujus akordeonus. Dar kartelį noriu priminti, kad akordeono siela yra balsai. Visada pirmiausia išsiaiškinkite kokios kokybės balsai yra jums siūlomame instrumente.

Jei turite klausimų dėl balsų kokybės rašykite el. paštu arba skambinkite.
Pagarbiai,
Mindaugas Labanauskas
mindaugas@dakra.lt
+37067629314